På plass i Shanghai

Nå har jeg endelig fått internett i leiligheten, så nå blir det mer og jevnere oppdateringer. Har funnet ut at blogg.no er det som funker best i Kina, er lettest å laste opp bilder også, og det blir det en del av. Nå har jeg vært i Shanghai i over en uke, så jeg har utrolig mye å fortelle og vise frem.

Først kan jeg fortelle kjapt sånn ca hva som har skjedd den siste uken:

Søndag 1/8: Fly fra Oslo til Shanghai via Helsinki. Tok 12 timer.

Mandag 2/8: Første dag i Shanghai, vi var fremme ca 07:10 lokal tid og sjekket inn på hotell. På kvelden dro vi til Xintiandi, et turiststrøk som var utrolig pent og koslig, men ganske dyrt til å være i Shanghai. Spiste middag og tok noen øl og drinker på forskjellige barer og utesteder.

Tirsdag 3/8: Vi dro til People's Square, det som best kan kalles sentrum i Shanghai. Her er rådhuset, byens største Metro-stasjon, flere parker, museer, kjøpesentere, teater og andre kjente bygninger. Vi fant også veien til et av byens store "fake markets", et gigantisk kjøpesenter bestående av flere etasjer med bittesmå boder med gale Kinesere som vil selge deg jalla klær, sko, vesker, klokker, mobiler osv. Slitsomt sted å være før man har lært å prute på Kinesisk. På vei hjem fant vi ut hva monsunregn er. Plutselig begynte det å lyne og tordne, og rett etterpå regnet det som jeg aldri har sett før! Alle og alles eiendeler ble 100% gjennomvåte. Det ble plutselig umulig å få tak i taxi, så vi ble mer eller mindre tvunget til å teste ut Metroen for å komme hjem til hotellet. Mer om dette senere :)

Onsdag 4/8: Vi dro til et kjøpesenter i Pudong og spiste frokost og handlet på Carrefour, en fransk butikk-kjede hvor vi fant en del vestlige varer vi hadde hørt det var vanskelig å få tak i i Kina. På vei hjem regnet det ca like mye som dagen før, men heldigvis var vi i en sportsbutikk og kjøpte hver vår regnponcho. Til middag spiste vi på en lokal Kinesisk restaurant og fikk mat som var litt funky. Type oppkuttet høne, det vil si med alt av skjelett, føtter, hode, vinger osv. To av jentene måtte gå, men resten av oss klarte å spise opp minst halvparten av maten :D På kvelden samlet alle som hittils hadde ankommet Shanghai seg i leiligheten til Ting Ting, Tor og Arnt. Hyggelig kveld, noen dro på byen, men jeg og noen andre dro hjem for å være uthvilte til leilighetsjakt dagen etter.

Torsdag 5/8: Endelig hadde vi fått avtale med en agent om visninger av leiligheter, men det ble ikke før på kvelden. For å slå ihjel tiden dro vi til Shanghai World Financial Center (SWFC), Kinas høyeste skyskraper (nr 3 i verden). På kvelden dro vi på visning, og det var ganske slitsomt for de fleste. Mange, mange timer med gåing, venting, varme og trange heiser, svetting, ingen mat og lite drikke gjorde at stemningen ble ganske dårlig etterhvert. Heldigvis ble det leilighet på ganske mange, og etter enda noen timer med forhandlinger og kontraktskriving kunne de fleste ta kvelden.

Fredag 6/8: Denne dagen fikk vi se leiligheten vi hadde takket ja til usett, og det var innmari digg at den faktisk var veldig fin! Nå måtte vi ut og få tak i ca 40.000 yuan i kontanter for å betale depositum og husleie. I Kina har de ikke større sedler enn 100-lapper, så det ble en fin bunke etterhvert. Dessverre kunne vi ikke flytte inn før dagen etter, og vi hadde sjekket ut av hotellet, så vi hadde ikke hatt noe sted å sove hvis det ikke hadde vært for snille Nina og Helene som lot oss få sove i leiligheten deres, som ligger bare et steinkast unna vår. På kvelden spiste vi på en Japansk restaurant som ligger i nabolaget, og der var det både veldig godt og veldig billig. De fleste hovedrettene kostet rundt 25 yuan (1 yuan er ca 85 norske øre) og man fikk store porsjoner. Her kommer det nok til å bli noen middager.

Lørdag 7/8: Denne dagen dro vi på skolen for å registrere oss (les: betale) for det 4 uker lange sommerkurset vi skal ta i Kinesisk. Etterpå flyttet Kim og jeg inn i leiligheten og brukte mesteparten av dagen på å ordne og styre her, hvis vi gjorde noe annet spennende har jeg hvertfall ingen bilder av det og husker det ikke heller.

Søndag 8/8: Vi dro på skolen denne dagen også for å møte lærerne og få litt info om sommerkurset. Det tok ikke lenger enn 30 minutter, og etterpå skulle vi egentlig få en guidet omvisning på Universitetsområdet, men det ble ikke noe av allikevel. Kim og jeg gikk på oppdagelsesferd på egenhånd og ble litt kjent i området rundt universitetet. Vi prøvde å finne nærmeste Metro-stasjon, men endte opp med å oppdage enda et gigantisk kjøpesenter. Etter å ha utforsket dette tok vi taxi hjem, og på kvelden ble vi invitert på middag til Anniken, Stine og Ulrikke. De hadde handlet masse mat og lagde wok som var veldig god. Etter middagen så vi på film på den nye TV'en deres. Jeg var helt sinnsykt trøtt og sovnet hele tiden, heldigvis var det A-Team vi så på, klarte å henge greit med i handlingen.

Mandag 9/8: Første dag på språkkurset! Uvant å måtte stå opp tidlig, første time begynte 08:00, og ganske mange kom for sent. Vi hadde to lærere denne dagen, begge var damer og var veldig hyggelige. Veldig gøy å endelig begynne å lære litt Kinesisk, men det var også utrolig mye nytt på en gang, og vanskelig å få alt til å sitte. Det trengs nok ganske mye hjemmelekser for å få ordentlig utbytte av dette kurset. På kvelden spiste vi middag hos jentene igjen, og det var minst like godt som dagen før.

Tirsdag 10/8: I dag! I dag hadde vi andre dagen på språkkurset og det var like intensivt som i går. Har gjort en del lekser, og har nå lært meg 4-5 basic setninger, og å telle. Det er veldig lett, kan telle til 1000 om jeg vil. Det er veldig digg, for nå kan vi si adresser til taxisjåførene istedet for å måtte ha det skriftlig. Kanskje det blir lettere å prute på fake market fremover også :) I dag har vi også vært på politistasjonen og registrert oss med fast adresse, så nå har vi fått "oppholdstillatelsen" vår. For noen timer siden fikk  vi besøk av internett-mannen og det er derfor jeg sitter og blogger nå. Kim har sovet på barneseng et par dager, og nå venter vi spent på om det blir levert en ny dobbeltseng som vi har blitt lovet hver dag siden vi flyttet inn nå.

Etter å ha lest dette virker det som om vi har gjort veldig lite den siste uken, men det er langt fra sannheten. Vi har gått utrolig masse, tatt jævlig mye taxi, spist masse rart på mange forskjellige steder, sett masse rart og mange rare mennesker, vært på besøk hos hverandre, hver gang jeg går ut av døren er det som en ny oppdagelsesferd. Jeg ser for meg at jeg kommer til å lage noen innlegg snart som handler om forskjellige ting, f.eks "maten i Kina", "trafikken i Kina", "menneskene i Kina", "bygningene i Kina" osv. Men det viktigste først.

Nå kommer det masse bilder!!

Bildet som fikk meg til å droppe blogspot.com. Mellomlanding i Helsinki. Meg, Snusmumriken og Stine.

Bilde av skyskraperne på Pudong fra flyet.

Hotellet vi bodde på i 4 netter: Courtyard by Marriot Pudong Shanghai Hotel. Beste hotellet jeg har bodd på før hvertfall, kostet 400 kroner natta, alle som jobbet der var som tjenere for oss. Veldig pent og fint også.

Utsikten fra hotellrommet.

Første kvelden ute, dette er turistområdet Xintiandi, i distriktet "The French Concession".

Første middagen. Ser litt slitne og varme ut kanskje :p

Inne på et veldig koselig, men dyrt sted (dvs Norske priser) som heter Cigar Jazz Wine. Veldig stilig lokale, gode drinker og kjempebra live jazzband!

Kult bilde på do.

Reklame for verdensmessen "Shanghai Expo 2010" som det reklameres for ABSOLUTT OVERALT i hele byen. Nesten utrolig at det går an å ha så mye reklame for noe som skjer i sin egen by. Vi skal dit med språkkurset neste tirsdag forresten, det blir gøy.

Blant de mange moderne bygningene i Shanghai finner man også små gamle smug som dette.

Eller tårn som dette.

Et av museene på People's Square.

Denne skyskraperen kaller vi bare for "yndlingsskyskraperen".

Gruppebilde på baksiden av Shanghai Theatre. Øyvind, Ulrik, Ulrikke, meg, Simen, Anniken, Stine og Kim.

Tatt fra restauranten Kathleen's 5 på taket av Shanghai Art Museum hvor vi ble lurt til å kjøpe dyrt vann.

Inne i Renmin Park tror jeg, en av to store parker på People's Square.

Ulrikke og Anniken.

Vi ser ofte butikker som Ferrari, Bentley, Rolls Royce, Porsche osv.

Inngangspartiet til et hotell på vei til Fake Market fra People's Square.

Samme inngangsparti.

Andre siden.

Vi nærmer oss fake market.

Idol-Kina.

Plutselig begynte det å regne som FAEN! Etter 5 minutter var det 10 cm vann i gatene.

Vi søkte tilflukt inne i en telefonkiosk.

I kiosken rett ved hotellet.

Tsingtao, ølet med slagordet "One Of China's Well Known Trademarks".

Kinesere er flinke til å stable, pakke, binde og generelt ta med seg alt for mye og store ting på små fremkomstmidler. Her er det en som har med seg et tre på motorveien.

Plutselig begynte det å regne igjen, men vi hadde kjøpt ponchoer!

Sykt regn i ca 45 minutter og så stopper det igjen.

Øyvind tester ponchoen.

Inn på Carrefour, hypermarked.

Hurra, knekkebrød liksom.

Norsk flagg i imported-avdelingen.

Hva med litt tang?

Eller en skilpadde til middag?

Tripp-Trapp stol! Vi jubler hver gang vi ser norske produkter.

Vi testet en lokal Kina-restaurant.

Når menyen ser sånn ut og ingen snakker engelsk er det ikke så lett å vite hva man bestiller.

Hmm, what is this?

Ikke så verst, bortsett fra å tygge høneskjelett.

Vorspiel i leiligheten til Ting Ting, Arnt og Tor.

Øyvind kjører bratt flaskeføring.

Nachs på hotellrommet.

Trøtt gjeng.

På vei til Shanghai World Financial Center a.k.a. korkopptrekker'n.

492 meter.

Simen og Anniken

Jin Mao Tower, den nest høyeste bygningen.

Pearl Tower.

Meg og Øyvind

Hun dama her ville så gjerne ta bilde med oss.

Financial district.

Første gang vi så leiligheten vår!

Kim, og noen Kinesere.

Mitt soverom.

Kim sitt soverom.

Dette her er utsikten fra et annet sted! (slapp av mamma)

Han her har med seg litt isopor.

Japansk øl på den Japanske restauranten i området der vi bor.

Flat høne på butikken der vi bor.

Leiligheten til Nina og Helene, hvor vi var så heldige å få overnatte før vi flyttet inn i vår egen leilighet.

Utsikten fra leiligheten deres.

Depositum og husleie.

Be cautious of the deception!

Statue av Mao rett innenfor hovedporten til Fudan University.

Hovedbygget på Fudan.

Heavy shit.

Dette er det største utdanningsbygget i Kina har jeg hørt.

Ting Ting og Kim.

Meg foran hovedinngangen.

Den lille blå prikken er Ting Ting.

Og her er Kim.

Soveromsvinduet mitt.

SWFC, Jin Mao Tower og Pearl Tower.

Pearl Tower.

Jentene har handlet.

Anniken lager mat.

Stine og Kim chiller'n.

Digg.

Hver morgen når vi drar til skolen står det en gjeng og øver Tai Chi utenfor leilighetskomplekset vi bor i.

Initials, eller konsonanter i det kinesiske alfabetet.

Friminutt.

En av parkene på campus.

Metroen.

Dyrebutikk.

Å ha hund er veldig "in" blant de rike kineserne, spesielt rundt der vi bor er det slike rotter overalt.

Det var det for denne gang.

Deilig å ha funnet en bloggportal som går an å bruke i Kina og samtidig fungerer greit til å laste opp bilder. Jeg kommer ikke til å bytte blogg fremover nå, så det er bare å følge med på denne fremover.

Jeg har fortsatt masse å fortelle og mye å vise dere, kommer blant annet noen videoer etterhvert og litt mer detaljerte innlegg om forskjellige ting vi har opplevd og ting vi har lært om Kina. Legg igjen kommentarer, og spør gjerne om det er noe dere vil jeg skal fortelle mer om :)

Zàijiàn (hadebra / sees igjen), hilsen Mats

Én kommentar

Fredrik

11.aug.2010 kl.19:51

Som vi pleier å si: Gøy :)

matsishanghai

22, Tønsberg

Skal bo et år i Shanghai, Kina hvor jeg studerer Internasjonal Markedsføring :)