Expo 2010 Shanghai China

Før jeg begynner med dagens innlegg slenger jeg ut noen filmklipp. 3 er gamle, og 2 er nye :)

Financial District from Mats F on Vimeo.
Dette er fra dagen vi var oppe i Shanghai World Financial Center.

Huangpu River Cruise from Mats F on Vimeo.
Dette er fra elvecruiset.

Waitan 70 Club from Mats F on Vimeo.
Dette er fra utestedet vi har vært på 2 ganger nå. Filmen er fra ca 22:30, så det er ikke så mye liv der, men man får hvertfall et bedre inntrykk av stedet enn de få crappy bildene jeg klarte å ta.

Lightning Strikes from Mats F on Vimeo.
Lynnedslag filmet fra stuevinduet i leiligheten. Dette er fra i går, etter at vi kom hjem fra Expo og det regnet så jævlig.

Rainy Taxi Drive from Mats F on Vimeo.
Og dette er fra taxituren hjem fra Expo til leiligheten. Er bare en film av masse regn og noen få andre artige detaljer. Dette er forresten den fineste taxien jeg har kjørt i hittils, legg bl.a. merke til at sjåføren har på skjorte og hvite hansker.

Så til dagens innlegg!

Noe som har preget Shanghai helt siden vi kom hit er det store fokuset på Expo 2010, verdensmessen som i år arrangeres i Shanghai. Expo er en internasjonal messe/utstilling hvor mer enn 190 land og 50 organisasjoner og bedrifter deltar. Årets expo i Shanghai er verdens største hittils, både i forhold til messens størrelse (over 5 km^2), kostnader og antall besøkende (nesten 100 millioner).

I går (tirsdag) hadde sommerkurset på Fudan ordnet busstransport og holdt av hele dagen for at vi skulle besøke messen. Det var ganske kult, men veldig slitsomt også. Med en gang vi kom inn på området skjønte vi at det bare var å glemme å besøke de største landenes paviljonger, der var det nemlig 3-6 timers kø for å komme inn. Lite keen på det i nesten 40 varmegrader kan du si. Heldigvis var det sånn at vi som nordmenn kom inn VIP-inngangen til alle de Skandinaviske landene. Derfor tok vi med pass og gikk først den lange veien mot den Norske paviljongen.

Vi tok busser fra Studentboligområdet på Fudan University.

Her er vi snart fremme, det vi ser i bakgrunnen er Kinas gigantiske paviljong.

Michael og den russiske kjæresten han har rukket å få seg siden han flyttet hit :p

Innenfor portene. Det rosa makkverket i bakgrunnen er Japans paviljong. Der var det bare 5 timers kø for å komme inn.

Expo-området var STORT! Dette er et veikryss. Det gikk egne busser rundt inne på området, og det var også flere Metro-stasjoner på området.

Saudi-Arabia sin paviljong. Syke greier.

India sin paviljong.

Det store UFO-liknende bygget i bakgrunnen tilhørte ikke noe land, men var en felles paviljong for en del industribedrifter tror jeg.

Den største nasjonale paviljongen tilhørte Kina.

To gigantiske pandabjørner i stål(?).

Digg med litt skygge.

Tor og Katrine.

Et av de største byggene, "Theme Pavillion". Her var det alt for lang kø til at vi gadd å gå inn, men jeg regner med den inneholdt noe som har sammenheng med Expo's theme for 2010, "Better City - Better Life".

Huge. Vi går forresten oppe på en "Elevated Walk", en slags hovedpulsåre som gikk gjennom hele området. Litt lettere å få oversikt over området når man gikk litt høyere oppe.

New Zealand's paviljong.

Singapore. Ganske mange av paviljongene hadde store hager på taket sånn som her.

Australia.

FN hadde sin egen paviljong.

Elevated Walk. Jææææævlig lang!

Det var litt lite folk her, de fleste gikk på undersiden der det var skygge, men siden vi skulle straka vegen fra inngangen til Norge sin paviljong gikk vi oppå her for å finne frem litt fortere.

Sverige! Vi nærmer oss Norge!

Island.

Og der var Norge sin paviljong! Katrine, Ulrikke og Anniken btw.

Digg å komme innendørs etter å ha gått ute i den dampende varmen i evigheter. De guffa på med aircondition, men når man er ca gjennomvåt av svette er ikke det så innmari digg egentlig :/

Kald, frisk, "norsk" (yeah right) luft.

Mange av paviljongene vi var i fokuserte på landets miljøbevissthet, teknologiske bragder og kjente eksportprodukter. Norge hadde fokusert på 2 ting: Oslo og sjømat. De hadde en stor og veldig fin restaurant som vi testet. Jeg bestilte en 3-retters lunsj, forretten var laks! Fra venstre: sashimi, kokt laks med mandler (det het noe mer fancy, men jeg har glemt det), røkelaks, og gravlaks. Eggerøre og potetsalat ved siden av. Alt var veldig godt! Det var forresten de som driver bl.a. Ekebergrestauranten og begge restaurantene på Operaen i Oslo som drev restauranten her, og vi pratet en del med både en av de norske sjefskokkene og en svensk servitør (SJOKK!). I tillegg til å være svensk og litt rar hadde han bare ett øye. Veldig hyggelig da. Da vi spiste var det forresten usedvanlig mange kinesere som stoppet for å ta bilde av oss, de synes sikkert det var veldig moro med masse blonde hvitinger som spiste norsk fisk i den norske paviljongen.

Alle paviljongene hadde en stand hvor man kunne få et stempel som bevis på at man hadde vært der. Ulrikke stemplet like greit det ekte passet hennes, istedet for de "fake" Expo-passene man fikk kjøpt. Veldig morsomt der og da :p

Det her er i Sverige sin paviljong. Her var alt veldig barnevennlig, og det var mange ting som bare barn fikk lov til å gjøre, f.eks skli gjennom dette røret eller huske.

En svensk robot.

Dette er hos Island, de fleste av oss var enige om at dette var den beste av de Skandinaviske paviljongene, og den som best klarte å markedsføre hele landet.

Nesten hele paviljongen var et kjempestort tomt rom som hadde prosjektorer i taket og på alle veggene. Her spilte de en ganske lang kjempestilig film fra Island med masse fantastiske naturbilder. Veldig stilig å se på, spesielt ettersom alle prosjektorene tilsammen lagde en 3D-effekt, så man måtte snu seg rundt og kikke til alle kanter hele tiden. Fikk litt kink i nakken, men det var verdt det :p

Alle Kineserne ropte "oooooh!" "aaaaah!" og "wooooow!" konstant xD

Latvia sin paviljong.

Danmark sin paviljong var ganske kjedelig. Den var laget som en spiral hvor man først gikk opp på innsiden, og så ned på innsiden. De hadde masse sykler man kunne låne for å sykle opp og ned spiralen, men det var 1 times kø for å få en sykkel :p Trekkplasteret var "Den lille havfruen", den kjente statuen fra København som de rett og slett har fjernet fra den orginale plassen sin og tatt med til Kina for et halvt års tid xD.

Gjett hva som står i Danmark på plassen hvor den lille havfruen pleier å være? En flatskjerm med direktesendt film fra Danmarks paviljong i Shanghai! Haha

Kjempespennende, morsomt, gøy og interessant altså.

Katrine og Ulrikke leker med noe vanngreier på toppen av Danmark.

Her er vi hos Finland. Dette er en røngtenmaskin for tannleger.

Finsk spark.

Finsk sykkel.

Thailand's paviljong.

Siden det var så innmari lange køer overalt og det var så innmari varmt så begynte folk å bli ganske klare for å reise hjem, og da det i tillegg begynte å lyne og tordne skjønte vi at det var best å dra asap, før regnet kom høljende ned. Vi rakk akkurat å komme oss i taxien før det begynte å pøse, så vi slapp unna med å gå den korte veien fra gata og bort til leiligheten vi bor i. Bildet er fra boligområdet vårt.

Ca 30 minutter med regn, og det er 5 cm dypt vann på bakken.

Selv om vi ikke fikk sett så mange paviljonger på Expo denne gangen var det kult å ha vært der, og de fleste av oss har bestemt oss for å dra tilbake en annen gang, men på kvelden en gang da vi har hørt det er mye, mye mindre folk og kortere køer. Forhåpentligvis er det litt mindre varmt også :)

I dag dro forresten Kim og jeg og kjøpte ny TV etter skolen. 37" LCD til 2700 yuan, not bad at all. Den leveres hjemme hos oss i morgen, jeg gleder meg!