Hangzhou del 2

Synes jo egentlig ikke bakfra, men Øyvind fikk utvidet et lite hull i buksa ganske kraftig av syklingen.

Det spisse tårnet i bakgrunnen er Baochu Pagoda, litt uvanlig, den er veldig slank, men 45 meter høy.

Vi tok en liten rast.

Vaskebil 1 from Mats F on Vimeo.
Plutselig hørte vi en lyd som minnet om is... Men det var bare vaskebilen.. :/

Her sykler vi ut på en av sjøens causeways (veifylling, vei bygget over vann), her var det ikke lov for biler, digg å ha hele veien for seg selv!

Vaskebil 2 from Mats F on Vimeo.
Vaskebilen kjørte forbi igjen :p

Downtown Hangzhou.

Baochu Pagoda igjen.

Han her er ganske dreven på å fly drage!

Ser ut som en ekte fugl.

"Dragebåten"

Vi nærmer oss sentrum igjen.

Shoppinggate

Uuuh

Ja takk!

Etter ca 2 timer hadde vi syklet rundt hele innsjøen og var tilbake ved utleiesjappa. Hvor mye måtte vi betale etter å ha fått tilbake depositumet? 1 kuai. Lol.

Vi gikk over gata for å sikle litt i vinduene på Aston Martin sjappa vi hadde gått forbi tidligere.

Den siste strekningen vi hadde syklet så vi mange koselige caféer og restauranter ved vannkanten så vi begynte å gå tilbake for å sette oss ned og få med oss solnedgangen.

En godt kamuflert café under oppussing :p

Hangzhou Institute of Art igjen.

Sola går ned skikkelig fort her, rundt 17 begynner det såvidt å skumre og klokka 18 er det helt mørkt.

Relativt nice.

Mange som spilte og sang tradisjonell kinesisk musikk rundt omkring. Det som var litt synd var at det var så mange forskjellige i nærheten av hverandre at de overdøvet hverandre.

Det virket som om det foregikk et musikalsk fontene-show så vi gikk bort for å se på.

Xi Hu from Mats F on Vimeo.

Fontene-showet sluttet nesten med en gang vi hadde kommert bort, men vi fant en café helt ved vannkanten og satt oss for å nyte et par kalde pils i solnedgangen.

Merkelig, men pent.

10 minutter senere. Vi fant ut at det bare var caféer og barer ved vannet så vi gikk oppover i byen for å finne en restaurant å spise middag på.

Her hadde det vært kult å ha fest tenkte jeg da jeg gikk forbi.

Inngangen til et utested.

Kineserne har mildt sagt dilla på alt av talentkonkurranser som Idol og X-factor + + + og bruker det masse i markedsføring. Her er det en yoghurt-reklame, jeg tipper man kan bli superstjerne ved å gå inn på nettsiden deres og laste opp en film av deg selv. Det virker som om alle "geniale" kampanjer, inkludert de vi ofte hører om på skolen inkluderer kinesiske ungdommer som synger og danser og legger ut videoer på internett. Ikke så veldig orginalt synes jeg, men det fungerer tydeligvis.

Som vanlig var vi for kresne i begynnelsen da vi lette etter restauranter. "For dyrt", "for kinesisk", "for usunt" osv. Det kjipe med det er at vi etterhvert begynner å ønske at vi bare spiste på det første og beste stedet, for vi går oss alltid vill og ender opp i et område uten restauranter i det hele tatt. Vi begynte å bli ganske slitne, trøtte og sultne og "bet i det sure eplet" og spiste på Pizza Hut, et av stedene som sammen med KFC og McDonalds finnes overalt som siste utvei. Av en eller annen grunn tok jeg ikke bilde av det. Etterpå tok vi taxi rett til jernbanestasjonen for å ta toget hjem til Shanghai.

Det som var litt kjipt var at de to neste togene til Shanghai var utsolgt, men et tog som gikk om en og en halv time hadde ledige billetter på business-class. Litt kjedelig å betale mer, og litt kjedelig å vente på togstasjonen i halvannen time, men vi fikk hvertfall mer behagelige plasser på hjemturen :)

Helst ikke ha med fyrverkeri, kinaputter, ammunisjon eller samuraisverd etc på toget.

Det koselige turist-venteområdet.

Anniken og Simen har kjøpt iPhone 4 og fått det jeg kaller iPhone-sjuken.

Symptomer: nedsatt behov for sosialt samvær, nakkesmerter og generell mangel på oppmerksomhet for omgivelsene.

Hørt ofte blant lidende: "faen, det er ikke wifi her!", "vent litt da, skal bare slå highscoren" og "...hæ?"

2 munker.

Endelig var vi på toget, var ikke så dumt med businessclass allikevel. Samtlige holdt på å sovne på veien hjem.

Og med denne farten tok det ikke lang tid før vi var fremme i Shanghai.

Bare tre kvarter på Metroen så er vi hjemme!

Trøtt gjeng. Da vi kom frem til Linping stasjon luktet det forresten skikkelig røyk, trodde nesten det var noe alvorlig galt, men det var bare brann i en søppelkasse, noen hadde sikkert kastet en sneip oppi. Vi helte resten av drikkevannet vårt oppi som dagens gode gjerning og gikk hjem for å sove etter en lang, men herlig dag i Hangzhou!

Kommer garantert til å dra tilbake til Hangzhou senere og bruke mer tid på å se de forskjellige pagodaene og templene rundt vannet, kommer sikker til å ta en båttur også. Neste uke blir det som sagt i begynnelsen av innlegget klassetur til Suzhou så jeg får glede meg til det først!

Forresten, i motsetning til hva jeg opprinnelig planla kommer jeg hjem til Norge på juleferie! Ville helst reise i Asia i ferien, men jeg er mer eller mindre blakk, så da familien fristet med sponsing av flybillett hjem til jul var ikke valget så vanskelig. Litt kjipt å sitte i leiligheten i Shanghai og spise nudler og se på film i 3 uker liksom. Så jeg kommer til å være i Norge fra 15. til 30. desember! Planlegger å holde meg i Tønsberg for det meste, men har lyst til å ta en helg i Oslo også. Jeg tror dette blir helgen uke 50, så gjør plass i avtaleboka, Oslo-folk! Jeg gleder meg veldig til å komme hjem en liten tur kjenner jeg og har allerede begynt å skrive to lister, en over forskjellige ting jeg skal gjøre (f.eks stå på snowboard og drikke på det nye utestedet til Slottsfjellfestivalen), og en over forskjellig mat jeg skal spise (f.eks UFO på Tønsberg Pizza og brødskiver med norsk pålegg og Tine melk). Bare 5 uker til!

Det er sikkert en del annet jeg har glemt å fortelle siden sist, så husk å spørre om dere lurer på noe! Som alltid veldig hyggelig med kommentarer :)

Én kommentar

Mamma

09.nov.2010 kl.15:26

Helt utrolig flott i denne byen! ganske sikkert ikke noe for mamma disse fuglekassene her nei, men hvor bor disse menneskene som har disse flotte bilene? ser jo ikke en eneste enebolig.. det ser så idyllisk ut med alle trærne og kanalene inne i byen, skjønner godt at dere har lyst å dra tilbake dit :)

matsishanghai

23, Tønsberg

Skal bo et år i Shanghai, Kina hvor jeg studerer Internasjonal Markedsføring ved Fudan University :)