Hangzhou del 2

Synes jo egentlig ikke bakfra, men yvind fikk utvidet et lite hull i buksa ganske kraftig av syklingen.

Det spisse trnet i bakgrunnen er Baochu Pagoda, litt uvanlig, den er veldig slank, men 45 meter hy.

Vi tok en liten rast.

Vaskebil 1 from Mats F on Vimeo.
Plutselig hrte vi en lyd som minnet om is... Men det var bare vaskebilen.. :/

Her sykler vi ut p en av sjens causeways (veifylling, vei bygget over vann), her var det ikke lov for biler, digg ha hele veien for seg selv!

Vaskebil 2 from Mats F on Vimeo.
Vaskebilen kjrte forbi igjen :p

Downtown Hangzhou.

Baochu Pagoda igjen.

Han her er ganske dreven p fly drage!

Ser ut som en ekte fugl.

"Dragebten"

Vi nrmer oss sentrum igjen.

Shoppinggate

Uuuh

Ja takk!

Etter ca 2 timer hadde vi syklet rundt hele innsjen og var tilbake ved utleiesjappa. Hvor mye mtte vi betale etter ha ftt tilbake depositumet? 1 kuai. Lol.

Vi gikk over gata for sikle litt i vinduene p Aston Martin sjappa vi hadde gtt forbi tidligere.

Den siste strekningen vi hadde syklet s vi mange koselige cafer og restauranter ved vannkanten s vi begynte g tilbake for sette oss ned og f med oss solnedgangen.

En godt kamuflert caf under oppussing :p

Hangzhou Institute of Art igjen.

Sola gr ned skikkelig fort her, rundt 17 begynner det svidt skumre og klokka 18 er det helt mrkt.

Relativt nice.

Mange som spilte og sang tradisjonell kinesisk musikk rundt omkring. Det som var litt synd var at det var s mange forskjellige i nrheten av hverandre at de overdvet hverandre.

Det virket som om det foregikk et musikalsk fontene-show s vi gikk bort for se p.

Xi Hu from Mats F on Vimeo.

Fontene-showet sluttet nesten med en gang vi hadde kommert bort, men vi fant en caf helt ved vannkanten og satt oss for nyte et par kalde pils i solnedgangen.

Merkelig, men pent.

10 minutter senere. Vi fant ut at det bare var cafer og barer ved vannet s vi gikk oppover i byen for finne en restaurant spise middag p.

Her hadde det vrt kult ha fest tenkte jeg da jeg gikk forbi.

Inngangen til et utested.

Kineserne har mildt sagt dilla p alt av talentkonkurranser som Idol og X-factor + + + og bruker det masse i markedsfring. Her er det en yoghurt-reklame, jeg tipper man kan bli superstjerne ved g inn p nettsiden deres og laste opp en film av deg selv. Det virker som om alle "geniale" kampanjer, inkludert de vi ofte hrer om p skolen inkluderer kinesiske ungdommer som synger og danser og legger ut videoer p internett. Ikke s veldig orginalt synes jeg, men det fungerer tydeligvis.

Som vanlig var vi for kresne i begynnelsen da vi lette etter restauranter. "For dyrt", "for kinesisk", "for usunt" osv. Det kjipe med det er at vi etterhvert begynner nske at vi bare spiste p det frste og beste stedet, for vi gr oss alltid vill og ender opp i et omrde uten restauranter i det hele tatt. Vi begynte bli ganske slitne, trtte og sultne og "bet i det sure eplet" og spiste p Pizza Hut, et av stedene som sammen med KFC og McDonalds finnes overalt som siste utvei. Av en eller annen grunn tok jeg ikke bilde av det. Etterp tok vi taxi rett til jernbanestasjonen for ta toget hjem til Shanghai.

Det som var litt kjipt var at de to neste togene til Shanghai var utsolgt, men et tog som gikk om en og en halv time hadde ledige billetter p business-class. Litt kjedelig betale mer, og litt kjedelig vente p togstasjonen i halvannen time, men vi fikk hvertfall mer behagelige plasser p hjemturen :)

Helst ikke ha med fyrverkeri, kinaputter, ammunisjon eller samuraisverd etc p toget.

Det koselige turist-venteomrdet.

Anniken og Simen har kjpt iPhone 4 og ftt det jeg kaller iPhone-sjuken.

Symptomer: nedsatt behov for sosialt samvr, nakkesmerter og generell mangel p oppmerksomhet for omgivelsene.

Hrt ofte blant lidende: "faen, det er ikke wifi her!", "vent litt da, skal bare sl highscoren" og "...h?"

2 munker.

Endelig var vi p toget, var ikke s dumt med businessclass allikevel. Samtlige holdt p sovne p veien hjem.

Og med denne farten tok det ikke lang tid fr vi var fremme i Shanghai.

Bare tre kvarter p Metroen s er vi hjemme!

Trtt gjeng. Da vi kom frem til Linping stasjon luktet det forresten skikkelig ryk, trodde nesten det var noe alvorlig galt, men det var bare brann i en sppelkasse, noen hadde sikkert kastet en sneip oppi. Vi helte resten av drikkevannet vrt oppi som dagens gode gjerning og gikk hjem for sove etter en lang, men herlig dag i Hangzhou!

Kommer garantert til dra tilbake til Hangzhou senere og bruke mer tid p se de forskjellige pagodaene og templene rundt vannet, kommer sikker til ta en bttur ogs. Neste uke blir det som sagt i begynnelsen av innlegget klassetur til Suzhou s jeg fr glede meg til det frst!

Forresten, i motsetning til hva jeg opprinnelig planla kommer jeg hjem til Norge p juleferie! Ville helst reise i Asia i ferien, men jeg er mer eller mindre blakk, s da familien fristet med sponsing av flybillett hjem til jul var ikke valget s vanskelig. Litt kjipt sitte i leiligheten i Shanghai og spise nudler og se p film i 3 uker liksom. S jeg kommer til vre i Norge fra 15. til 30. desember! Planlegger holde meg i Tnsberg for det meste, men har lyst til ta en helg i Oslo ogs. Jeg tror dette blir helgen uke 50, s gjr plass i avtaleboka, Oslo-folk! Jeg gleder meg veldig til komme hjem en liten tur kjenner jeg og har allerede begynt skrive to lister, en over forskjellige ting jeg skal gjre (f.eks st p snowboard og drikke p det nye utestedet til Slottsfjellfestivalen), og en over forskjellig mat jeg skal spise (f.eks UFO p Tnsberg Pizza og brdskiver med norsk plegg og Tine melk). Bare 5 uker til!

Det er sikkert en del annet jeg har glemt fortelle siden sist, s husk sprre om dere lurer p noe! Som alltid veldig hyggelig med kommentarer :)

n kommentar

Mamma

09.nov.2010 kl.15:26

Helt utrolig flott i denne byen! ganske sikkert ikke noe for mamma disse fuglekassene her nei, men hvor bor disse menneskene som har disse flotte bilene? ser jo ikke en eneste enebolig.. det ser s idyllisk ut med alle trrne og kanalene inne i byen, skjnner godt at dere har lyst dra tilbake dit :)

matsishanghai

23, Tnsberg

Skal bo et r i Shanghai, Kina hvor jeg studerer Internasjonal Markedsfring ved Fudan University :)